نگارش مقاله همایشی در 6 قدم

5/5 - (1 امتیاز)

مراحل نگارش مقاله همایشی

مقاله همایشی چیست؟

مقاله همایشی یکی از انواع مقالات علمی است که در همایش‌های علمی ارائه می شود؛ بنابراین در نگارش مقاله همایشی نیز مانند مقالات علمی دیگر باید به اصول نگارش مقالات علمی پایبند بود. این نوع مقالات، معمولاً برای معرفی نتایج تحقیقات جدید و یا پژوهش‌هایی که در یک زمینه خاص علمی انجام شده‌است، نوشته می‌شوند. علاوه بر آن این مقالات به همراه برگزاری همایش‌ها، شرایطی را برای تبادل اطلاعات و ایده‌های جدید فراهم می‌کند.

مقاله های همایشی معمولاً دارای موضوعات مشخص و محدودی هستند؛ بنابراین اگر قصد انجام مقاله از نوع مقاله همایشی و ارائه آن در یک همایش علمی را دارید، باید مقاله خود را بر اساس رویکردهای مورد قبول همایش‌ها بنویسید؛ همچنین برای نگارش مقاله همایشی، باید از منابع و مراجع علمی معتبر استفاده کنید و نتایج تحقیقاتتان را به صورت دقیق و مستند در مقاله بیان کنید.

 

ساختار مقاله همایشی

از آن‌جایی که مقاله همایشی هم یکی از انواع مقالات علمی هست، ساختار آن مشابه مقاله علمی پژوهشی است؛ بنابراین شما می‌توانید آن را بر اساس ساختاری که در نگارش مقالات علمی استفاده می‌کنید، بنویسید. ساختار مقاله همایشی به صورت کلی شامل موارد زیر است:

  • عنوان
  • چکیده
  • مقدمه
  • واژه‌های کلیدی
  • ادبیات تحقیق (پیشینه تحقیق)
  • روش شناسی
  • تجزيه و تحليل اطلاعات
  • نتیجه‌گیری
  • منابع و ارجاعات
  • پیوست و ضمیمه (این بخش اختیاری است)

 

اما تفاوت‌های کوچکی در ساختار و اصول نگارش مقاله از نوع همایشی وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید چکیده در واقع خلاصه‌ای از کل محتوای مقاله است و باید به گونه‌ای نوشته شود که هم کوتاه باشد هم به طور کامل همه‌ی بخش‌های مقاله‌تان را پوشش دهد. در مقالات همایشی به خاطر چند دلیل نوشتن یک چکیده خوب از اهمیت بالایی برخوردار است:

  1. از آن‌جایی که چکیده اولین بخشی است که داوران آن را می‌خوانند، بنابراین نوشتن چکیده مقاله باید بسیار دقیق و ظریف انجام شود تا نظر داوران را برای تایید مقاله جلب کند.
  2. از آن‌جایی که قرار است مقاله در همایش و به صورت زنده ارائه شود، بنابراین چکیده باید بسیار جذاب و گیرا باشد تا مخاطب را تا پایان همایش نگه دارد.
  3. با نوشتن یک چکیده خوب می‌توانید کاری کنید که مخاطبانتان درک درستی از مقاله و روند پژوهش شما داشته باشند.
  4. یک چکیده جامع می‌تواند دید روشنی از مقاله شما و محتوای آن به برگزارکنندگان همایش بدهد؛ این موضوع در نهایت موجب می‌شود که همایش با بالاترین کیفیت خود برگزار شود.

 

نحوه نگارش مقاله همایشی به صورت قدم به قدم

 

نحوه نگارش مقاله همایشی به صورت قدم به قدم

 

۱. هدفتان از نگارش مقاله همایشی چیست؟

در اولین قدم باید بدانید که برای چه هدفی می‌خواهید مقاله همایشی بنویسید. مهم است بدانید که می‌خواهید از کجا شروع کنید و به کجا برسید. باید بدانید که در این مسیر می‌خواهید چه اطلاعاتی به مخاطبانتان ارائه دهید و کلیدی‌ترین جملاتتان برای شروع چیست؟

 

۲. با جامعه مخاطبانتان آشنا شوید

برای این که بتوانید یک مقاله خوب و به سبب آن یک ارائه خوب در همایش داشته باشید باید بدانید که مخاطبانتان چه کسانی هستند؟ چه میزان با زمینه پژوهش شما آشنا هستند؟ سطح دانش آن‌ها چقدر است؟ و چطور می‌توانید از ایدئولوژی ها و جهت‌گیری‌های آن‌ها در نوشتن مقاله همایشی استفاده کنید تا مقاله‌ای ارائه دهید که برای آن‌ها جذاب باشد.

 

۳. چکیده و مقدمه ای گیرا بنویسید

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، نوشتن بخش‌های مقدمه و چکیده از اهمیت بالایی در نگارش مقاله همایشی برخوردار است چون اولین بخش‌هایی هستند که مخاطب آن‌ها را می‌خواند و یا در همایش به آن‌ها گوش می‌دهد. بنابراین این دو بخش هستند که می‌توانند کاری کنند که مخاطب شما تا پایان مقاله و همایش همراه شما باشد.

برای این که چکیده و مقدمه‌ای گیرا داشته باشید بهتر است در همان ابتدا در مورد اهداف پژوهش، دلیل انتخاب موضوع، و سوالاتی که با پژوهش خود به آن‌ها پاسخ می‌دهید صحبت کنید.

 

۴. محتوای اصلی مقاله شما باید دقیق‌تر از ارائه شفاهی باشد

همان‌طور که می‌دانید در همایش‌ها همه محتوای مقاله اصلی به طور دقیق ارائه نمی‌شود و در واقع مجریان همایش بر اساس یک طرح که از روی مقاله اصلی نوشته شده است، همایش را جلو می‌برند. انجام این کار خوب است اما باید توجه داشته باشید که محتوای اصلی شما باید کاملا دقیق نوشته شود و با استفاده از آزمایش‌ها و منابع معتبر و روش‌های علمی قابل اثبات باشد.

 

مراحل نگارش مقاله همایشی

 

۵. جمع‌بندی و نتایج را با ارائه خوب قابل فهم‌تر کنید

در بخش جمع‌بندی نگارش مقاله همایشی، شما باید تمام اطلاعاتی که نیاز است تا نتایج شما اثبات شوند و مخاطب آن‌ها را درک کند، ارائه دهید. علاوه بر آن در نوشتن نتیجه گیری مقاله می‌توانید پیشنهادات خود برای تحقیقات بعدی را نیز بیان کنید و با مخاطبانتان در همایش به تعامل بپردازید.

 

۶. منابع و مراجع را در نوشتن مقاله همایشی فراموش نکنید

مانند همه مقالات دیگر بخش منابع بسیار اهمیت دارد و باید با دقت بالا نوشته شود. سعی کنید این بخش کامل و بدون نقص باشد. هر اندازه که بخش منابع مقاله شما کامل باشد، نشان می‌دهد که نتایج به دست آمده در پژوهشتان دقیق‌تر و قابل استنادتر هستند.

 

نکات مهم در نگارش مقاله همایشی

 

نکات مهم در نگارش مقاله همایشی

در نگارش مقاله همایشی باید به نکات زیر توجه شود:

– عنوان مقاله باید مختصر و شفاف باشد و موضوع اصلی مقاله را به خوبی بیان کند.

– چکیده باید خلاصه‌ای از محتوای مقاله باشد و باید بتواند خواننده را به مطالعه مقاله ترغیب کند.

– کلیدواژه های مقاله باید به خوبی موضوع اصلی مقاله را بیان کنند.

مقدمه مقاله باید شامل توضیحاتی در مورد موضوع مقاله، اهمیت آن و مسائل مرتبط با آن باشد.

– روش تحقیق باید به طور دقیق و شفاف توضیح داده شود.

– نتایج باید به طور دقیق و شفاف ارائه شوند و با استفاده از جداول و نمودارها، به خواننده کمک کنند تا بهتر متوجه شود.

– تجزیه و تحلیل باید در مورد نتایج بیان شده در مقاله انجام شود و آن‌ها را موشکافی کند.

– در نتیجه گیری، باید به طور کلی به روند مقاله اشاره کرد و در مورد مهم‌ترین نتایج مقاله صحبت نمود.

– از آن‌جایی که مقاله قرار است در همایش ارائه شود و زمان همایش عموما بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است، تعداد صفحات ایده‌آل برای مقاله همایشی حدودا ۱۰ صفحه است.

– این امکان وجود دارد که مقاله همایشی پس از پایان همایش نوشته شود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله بررسی کردیم که مقاله همایشی چیست و چه ساختاری دارد. نگارش مقاله همایشی نیز مانند سایر مقالات علمی از یک اصول و ساختار پیروی می‌کند که با دانستن آن‌ها می‌توانید یک مقاله پژوهشی خوب بنویسید. اما در صورتی که نگارش این نوع مقالات برای شما سخت است و در این راه به کمک نیاز دارید، می‌توانید با مراجعه به صفحه مشاوره و یا ثبت سفارش با ما در ارتباط باشید و از خدمات انجام پایان نامه و مقاله سایت علم پژوه برخوردار شوید.

 

منابع استفاده شده: وبسایت دانشگاه گرند کانیون

وبسایت دانشگاه نورث کارولینا

امیدوارم مطالب گفته شده برای شما مفید باشد. موفق باشید.

برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام علم پژوه عضو شوید.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *