نگارش مقاله کلاسی

5/5 - (1 امتیاز)

0 تا 100 نگارش مقاله کلاسی

اگر دانشجوی کارشناسی و یا کارشناسی ارشد هستید حتما تا به حال در مورد مقاله کلاسی شنیده‌اید و یا نیاز به نگارش مقاله کلاسی پیدا کرده اید. مقاله کلاسی یکی از انواع مقالات است اما از نظر ارزش از سایر مقالات علمی در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد؛ اما به هر حال اساتید معمولا انجام مقاله کلاسی را به عنوان تکلیف و یا پروژه اضافی از دانشجویان انتظار دارند.

از آن‌جایی که ممکن است نگارش مقاله کلاسی برای شما کاری سخت و زمان‌بری باشد، ما در این مطلب به این موضوع پرداخته‌ایم تا شاید انجام مقاله کلاسی را برای شما راحت‌تر کنیم. پس با ما همراه باشید تا بدانیم مقاله کلاسی چیست؟ چه ساختاری دارد؟ و در نگارش آن باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

 

مقاله کلاسی چیست؟

مقاله کلاسی یکی از انواع مقالات است که در کلاس و به عنوان یک تکلیف کلاسی ارائه می‌شود. انجام مقاله از نوع کلاسی یک ساختار کلی و مشترک با سایر مقالات دارد و اصول نگارش مقاله در همه آنها اشتراک زیادی دارد. معمولا اساتید در ابتدای ترم از دانشجویان خود می‌خواهند که تا پایان ترم یک مقاله کلاسی ارائه دهند؛ این ارائه یا به عنوان تکلیف در نظر گرفته می‌شود و یا به عنوان یک نمره اضافه. چیزی که مقاله کلاسی را از سایر مقالات متمایز می‌کند سطح علمی آن و حجم آن است؛ یعنی مقاله کلاسی سطح علمی پایین‌تری نسبت به سایر مقالات دارد و حجم آن نیز مطابق با شیوه ارائه آن کمتر از سایر مقالات است.

در واقع مقاله کلاسی را می‌توان به عنوان تمرینی در مقاله‌نویسی در نظر گرفت. در سطح کارشناسی ارشد، نگارش مقاله کلاسی درواقع تمرینی برای نگارش پایان‌نامه محسوب می‌شود و به شما در نگارش یک پایان‌نامه خوب کمک می‌کند.

مقالات کلاسی معمولا در سطح کلاس درس نوشته می‌شوند اما در صورتی که موضوعی خوب و قابل گسترش داشته باشند، می‌توان آن را پرورش داد و به یک مقاله علمی قابل چاپ در ژورنال‌های معتبر تبدیل کرد.

 

مزایای نگارش مقاله کلاسی

 

مزایای نگارش مقاله کلاسی

در ایران نگارش مقاله کلاسی در واقع یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارزیابی دانشجو توسط اساتید است. با این که گاهی نوشتن این نوع مقالات یک اجبار محسوب می‌شود اما مزایای خاص خود را دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

۱. نوشتن مقاله کلاسی به دانشجویان کمک می‌کند تا مهارت‌هایی چون مهارت نوشتاری، توسعه تفکر پژوهشی، کسب دانش و توانایی انتقال آن به دیگران، افزایش قدرت ارتباطی و مهارت انجام پژوهش‌های علمی را کسب کنند.

۲.  مقالات کلاسی می‌توانند به عنوان زیربنایی برای نوشتن مقاله علمی پژوهشی، مقالات ISI، انجام پایان نامه و حتی کتاب‌های علمی در آینده خدمت کنند. به طور کلی، نوشتن مقاله کلاسی می‌تواند برای دانشجویان در پیشرفت تحصیلی، شغلی و حتی در کارهای آینده مفید واقع شود.

۳.  مهم‌ترین مزیت نگارش مقاله کلاسی این است که با این کار، دانشجویان می‌توانند به خوبی نشان دهند که درک قوی از مفاهیم درسی و توانایی ارتباطی، تحلیلی و پژوهشی قوی دارند. این موضوع می‌تواند ارزش واقعی آنها را در جامعه علمی و صنعتی افزایش دهد.

 

نحوه نگارش مقاله کلاسی

 

نحوه نگارش مقاله کلاسی

نحوه نگارش مقاله کلاسی را در 5 قدم به صورت ساده اما کامل شرح داده ایم:

قدم اول: آشنایی با ساختار مقاله کلاسی

برای نگارش مقاله کلاسی باید با اصول و ساختار کلی مقاله نویسی آشنا شوید. مقاله کلاسی نیز مانند سایر مقالات از یک ساختار کلی پیروی می‌کند اما روند نگارش آن نسبت به مقالات علمی معتبر و مقالات ISI ساده‌تر و آسان‌تر است.

(اگر با ساختار کلی مقاله‌نویسی آشنا نیستید ما بعد از این بخش در مورد این ساختار توضیحاتی داده‌ایم.)

 

قدم دوم: انتخاب موضوع مناسب

پس از آشنایی با ساختار کلی مقاله‌نویسی و مقاله کلاسی نوبت آن است که موضوعی مناسب برای نگارش مقاله کلاسی انتخاب کنیم. اگر موضوع خاصی مد نظرتان نیست پیشنهاد می‌کنیم که سرفصل‌های دروسی که در طول ترم دارید بررسی کنید زیرا این کار به شما برای انتخاب موضوع ایده می‌دهد.

تمام ایده‌هایی که از دروس و سرفصل‌های آن‌ها می‌گیرید بنویسید و مقالات مرتبط با این موضوعات را در اینترنت بررسی کنید. سعی کنید از مقالاتی استفاده کنید که در مجلات معتبر  چاپ شده‌اند و اعتبار علمی بالایی دارند؛ حتی می‌توانید چکیده این مقالات را دانلود کرده و آن‌ها را بخوانید. در نهایت از بین موضوعاتی که درباره‌شان بررسی کردید، چند مورد که به آن‌ها بیشتر علاقمندید و احساس می‌کنید مقاله خوبی از آن‌ها در می‌آید را گلچین کنید.

 

قدم سوم: از استادتان کمک بگیرید

پس از این که موضوعات مورد نظر را گلچین کردید، اطالاعاتی که در مورد آن‌ها پیدا کردید مانند مقالات مرتبط با آن‌ها و یا چکیده‌ی این مقالات، برای استاد مورد نظرتان ارسال کنید. می‌توانید این کار از طریق ایمیل انجام دهید و یا این که اطلاعات مربوطه را چاپ کرده و به صورت حضوری با استادتان مطرح کنید. در نهایت از استادتان در انتخاب موضوع مناسب کمک بخواهید.

اساتید در این مواقع معمولا یا یکی از موضوعاتی که گلچین کرده‌اید را انتخاب می‌کنند و یا این که همه آن‌ها را رد صلاحیت می‌کنند. در صورتی که تمام موضوعات را رد کنند، خودشان یک موضوع مناسب به شما معرفی می‌کنند تا روی آن کار کنید.

 

قدم چهارم: نگارش مقاله

پس از تایید استاد برای نگارش مقاله کلاسی خود برنامه‌ریزی کنید و هر روز مقداری از این مقاله را بنویسید. سعی کنید به هیچ عنوان نگارش مقاله را تا دقیقه نود عقب نیاندازید. هر بخشی از مقاله هم دچار مشکل شدید می‌توانید از استادتان سوال کنید تا شما را راهنمایی کند.

 

قدم پنجم: ویرایش مقاله

قبل از این که مقاله را تحویل دهید مقاله را ویرایش کنید. سعی کنید تمام نکات ویرایشی را رعایت کنید. سپس از کسی بخواهید که برای آخرین بار مقاله را بخواند و ایراداتش را به شما بگوید تا اصلاح کنید.

 

 

ساختار مقاله کلاسی

مقاله کلاسی می‌تواند به عنوان یک نوشته علمی کوتاه به شمار رود که به طور معمول برای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیز به کار می‌رود. در کل، ساختار مقاله کلاسی شامل موارد زیر است:

 

عنوان مقاله

در مقاله کلاسی یک صفحه به عنوان مقاله اختصاص میابد که در این صفحه علاوه بر عنوان باید نام و نام خانوادگی شما، نام استاد،‌ تاریخ ارائه مقاله و نام درس نیز نوشته شود. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که عنوان مقاله باید کاملا گویا و بدون ابهام باشد و محتوای مقاله را به طور خلاصه نشان دهد.

چکیده

در نگارش مقاله کلاسی معمولا برای چکیده یک صفحه را در نظر می‌گیرند و در چکیده، مختصراً به تعریف موضوع، اهمیت آن و روش‌های استفاده شده در پژوهش اشاره می‌شود.

 

مقدمه

در این قسمت، به معرفی موضوع و هدفتان از انتخاب این موضوع پرداخته می‌شود. همچنین، باید در مورد اهمیت موضوع و دلایل مورد نیازی که برای انجام پژوهش وجود دارد توضیح دهید.

 

محتوا و بدنه مقاله کلاسی

 

بدنه مقاله

این بخش که بخش اصلی مقاله است، شامل توضیحات مفصلی در مورد موضوع و تحلیل‌های انجام شده است. در این قسمت، به بیان یافته‌های پژوهش، تفسیر آن‌ها و روش‌های تحقیق پرداخته می‌شود.

سعی کنید در این قسمت ابتدا از کلیات شروع کنید و به توضیح جزئیات برسید. نوشتن محتوای بدنه مقاله نیاز به انسجام و بهم‌پیوستگی دارد. سعی کنید در نوشتن پاراگراف‌های مختلف یک ترتیب خاص را در نظر بگیرید تا انسجام  و ارتباط در آن‌ها حفظ شود. در صورتی که از یک اصطلاح خاص استفاده کردید حتما آن را به صورت پانویس توضیح دهید.

 

نتیجه‌گیری

در این قسمت، ابتدا خلاصه‌ای از مقاله را بیان کنید و سپس به بیان نتیجه‌گیری‌ها و پیشنهادات ارائه شده در مقاله بپردازید. همچنین، باید در مورد تأثیر مقاله بر موضوع مورد نظر و نکات پایانی نیز صحبت کنید.

 

منابع

در این بخش، لیستی از منابعی که در پژوهش استفاده شده‌اند و همچنین منابعی که برای نوشتن مقاله از آن‌ها کمک گرفته شده است،‌ ذکر کنید.

نحوه آگاهی از برگزاری کنفرانس‌ها

سایت‌های خارجی و داخلی زیادی وجود دارند که زمان برگزاری کنفرانس‌های مختلف را اطلاع‌رسانی می‌کنند. در صورتی که قصد نگارش مقاله کنفرانسی را دارید، می‌توانید با مراجعه به این سایت‌ها از زمان و نحوه برگزاری کنفرانس‌ها مطلع شوید. در زیر برخی از این سایت‌ها را معرفی کرده‌ایم:

سایت‌های خارجی 

  1. conferencealerts.com
  2. allconferences.com

 

سایت‌های داخلی

  1. civilica.com
  2. www.sid.ir
  3. conferencejoo.ir
  4. allconferences.ir

 

البته سایت‌های دیگری نیز هستند که اطلاعات کنفرانس‌های داخلی و خارجی را در اختیار شما قرار می‌دهند و شما می‌توانید با گشتن در گوگل به این سایت‌ها برسید.

جمع‌بندی

همانطورکه گفتیم شاید مقاله کلاسی از سطح و ارزش بالایی برخوردار نباشد اما به شما کمک می‌کند تا در آینده راحت‌تر بتوانید پایان‌نامه بنویسید و یا حتی یک مقاله معتبر علمی برای مجلات معتبر بنویسید. ما در این مقاله سعی کردیم نحوه نگارش مقاله کلاسی را به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح دهیم؛ اما در صورتی که هنوز هم احساس می‌کنید در نگارش مقاله کلاسی نیاز به کمک دارید می‌توانید مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.

ما در تیم علم پژوه متخصصینی با تجربه در نگارش انواع مقالات داریم که می‌توانند به شما کمک کنند و یا مقاله کلاسی شما را با بهترین قیمت‌ها انجام دهند. برای اطلاع بیشتر می‌توانید به صفحه مشاوره و یا صفحه ثبت سفارش مراجعه کنید.

امیدوارم مطالب گفته شده برای شما مفید باشد. موفق باشید.

برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام علم پژوه عضو شوید.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *