معرفی رشته های هنر و زبان و زیرشاخه‌های آن‌ها

5/5 - (1 امتیاز)

معرفی رشته های هنر و زبان

زمان انتخاب رشته برای دانش‌آموزان، از دوره‌های مهم و سرنوشت‌ساز بوده و در این زمان تصمیم می‌گیرند که برای آینده تحصیلی و شغلی خود چه هدفی دارند. از جمله رشته‌های پرطرفدار بین دانش‌آموزان و دانشجویان، رشته‌های هنر و زبان است در زمان کنکور می‌توانند به عنوان رشته امتحانی دوم در آن شرکت کنند. رشته‌های هنر و زبان زیرشاخه‌های متنوعی دارند که برای بسیاری از دانش‌آموزان از محبوبیت زیادی برخوردار است. با ما همراه باشید تا به معرفی رشته های هنر و زبان بپردازیم.

اگر به خدمات انجام مقاله و پایان نامه نیاز دارید، می توانید با موسسه علم پژوه در تماس باشید.

معرفی رشته هنر و زیرشاخه‌های آن

بسیاری از دانش‌آموزان علاقه زیادی به آموزش‌های هنری و رشته‌های هنر دارند. این رشته یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها در بین دانش‌آموزان و دانشجویان است که برای موفقیت در آن علاوه بر داشتن استعداد هنری، باید تلاش و پشتکار فراوانی داشته باشند. تدریس برخی زیرشاخه‌های هنر در دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش باعث شده است عده‌ای این رشته را در دبیرستان انتخاب کنند. بسیاری از دانش‌آموزان نیز در کنار شرکت در آزمون‌های سراسری تجربی، انسانی و ریاضی، مایل به شرکت در کنکورهای هنر و زبان هستند. محبوب‌ترین زیرشاخه‌های رشته هنر عبارتند از:

فتوگرافی

این رشته که به تازگی به رشته‌های فنی و حرفه‌ای اضافه شده است، حاصل ادغام دو رشته عکاسی و گرافیک بوده و دروس مرتبط با این دو رشته را شامل می‌شود. دانش‌آموزان در این رشته با نرم‌افزارهای تولید تصاویر، طراحی بنر و تبلیغات تجاری و هنری آشنا می‌شوند.

رشته گرافیک

رشته گرافیک

در جامعه امروز ارتباط تنگاتنگی بین نیاز بازارهای تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی و طراحی‌های مختلف با گرافیک وجود دارد. گرافیک یکی از رشته‌های جذاب و پرطرفداری است که در بازار کار زمان حال و آینده کاربرد فراوانی دارد. دانش‌آموزان و دانشجویانی که استعدادی در طراحی و نقاشی دارند، می‌توانند از این طریق به درآمد بالایی رسیده و به طراحی بیلبورد، طراحی پوستر، جلد کتاب و مجلات و طراحی‌های مختلف بپردازند. برای موفقیت در رشته گرافیک علاوه بر داشتن پشتکار، باید ذهنی خلاق داشته باشید. در ادامه به معرفی رشته های هنر و زبان می‌پردازیم.

رشته طراحی لباس

در این رشته دانش‌آموزان و دانشجویان با انواع لباس‌های دوره‌های مختلف آشنا شده و بر اساس خلاقیت خود و رعایت اصول طراحی، به خلق ایده‌های جدید می‌پردازند. اگر دانش‌آموزان از دوره دبیرستان وارد این رشته شوند، علاوه بر طراحی لباس‌ها، با نحوه دوخت انواع لباس آشنا می‌شوند.

عکاسی

در این رشته، دانش‌آموزان و دانشجویان با عکاسی در محیط‌های مختلف آشنا می‌شوند و کار با دوربین‌های مختلف، تجهیزات آتلیه، ظهور و ویرایش عکس را می‌آموزند. این رشته یکی از زیرشاخه‌های پرخرج رشته هنر بوده و نیازمند خرید دوربین، لنزهای مختلف و چاپ عکس‌ها است.

سینما

رشته سینما و تئاتر

در این رشته دانش‌آموزان با اصول فیلمنامه نویسی، هنرهای تجسمی، نقد فیلم، تاریخ سینما و… آشنا می‌شوند. همچنین با تمام شاخه‌های صنعت سینمای ایران و جهان آشنا شده و به کسب مهارت‌های کاربردی در فن بازیگری می‌پردازند.

طراحی صحنه

از رشته‌های پرکاربرد شاخه هنر، رشته طراحی صحنه است. این رشته برای طراحی صحنه‌ کنسرت‌ها، عکاسی، طراحی صحنه نمایشگاه‌های مختلف و صحنه تئاتر کاربرد دارد. این رشته بازار کار و درآمد نسبتا خوبی دارد و نیازمند علاقه، پشتکار و استعداد است.

رشته صنایع دستی

صنایع دستی از رشته‌های پرطرفدار و محبوب هنر است. در این رشته بخش‌های مختلفی مانند صنایع چوب، سفالگری، نگارگری و فرش بافی آموزش داده می‌شود. دانشجویان این رشته می‌توانند یکی از شاخه‌های صنایع دستی را به عنوان تخصص شغلی برگزیده و از این راه به کسب درآمد بپردازند. برای معرفی رشته های هنر و زبان، شناخت زیرشاخه‌های آن‌ها ضروری است.

رشته محبوب موسیقی

از دیگر زیرشاخه‌های رشته هنر، می‌توان به رشته محبوب موسیقی اشاره کرد که به دو شاخه موسیقی ایرانی و موسیقی جهانی تقسیم می‌شود. افرادی که در این رشته به ادامه تحصیل می‌پردازند، علاوه بر علاقه فراوان به موسیقی، پیش از ورود به این رشته مشغول یادگیری و نواختن موسیقی بوده‌اند. کسب مهارت در زمینه موسیقی به صورت تخصصی برای افرادی مناسب است که علاقه فراوانی به این شاخه هنری داشته و استعداد زیادی در زمینه یادگیری موسیقی و نواختن ساز دارند.

معرفی رشته زبان و زیرشاخه‌های آن

معرفی رشته زبان و زیرشاخه‌های آن

 

امروزه بسیاری از افراد از طریق کلاس‌های زبان انگلیسی و یا به صورت خودخوان تسلط خوبی در زبان انگلیسی دارند. اما بسیاری از دانش‌آموزان می‌خواهند این رشته را به صورت تخصصی و دانشگاهی ادامه داده و از این طریق به اشتغال بپردازند. به همین دلیل یکی از شاخه‌های کنکور سراسری، رشته زبان انگلیسی است که دانش‌آموزان می‌توانند در کنار کنکورهای علوم تجربی، ریاضی و انسانی در آن شرکت کنند. این رشته گرایش‌های مختلفی داشته و افراد می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در یکی از زیرشاخه‌های زبان انگلیسی، به تدریس، ترجمه، استخدام در شرکت‌های بین‌المللی مختلف و… بپردازند.

برای اینکه بتوانید در یک رشته موفق شوید، داشتن علاقه کافی نیست. باید توانایی، مهارت و استعداد متوسطی در آن رشته داشته باشید. زبان انگلیسی یکی از رشته‌هایی است که برای ورود به آن باید توانایی و مهارت متوسطی در این رشته داشته باشید. علاوه بر این یادگیری و صرف زمان برای یادگیری زبان‌های خارجی نباید برای شما خسته کننده باشد. برای موفقیت در زیرشاخه‌های رشته زبان انگلیسی باید پشتکار، صبر، دقت و استعداد خوبی داشته باشید. در این مطلب به معرفی رشته های هنر و زبان می‌پردازیم.

زیرشاخه‌های رشته زبان انگلیسی

رشته زبان انگلیسی سه زیرشاخه اصلی مترجمی، آموزش و زبان و ادبیات انگلیسی دارد و زیرشاخه‌های دیگر در مقاطع مختلفی ارائه می‌شوند. دانشجویان بر اساس علاقه خود به ادامه تحصیل در این رشته، یکی از زیرشاخه‌ها را انتخاب می‌کنند.

 

رشته تحصیلی آموزش زبان انگلیسی

زبان انگلیسی، از رشته‌های پرطرفدار میان دانش‌آموزان

این گرایش بر روی آموزش و تدریس زبان انگلیسی برای سنین مختلف تمرکز کرده و در مقاطع کارشناسی تا دکتری ارائه می‌شود. از مزایای تحصیل در این رشته نگارش نقد ادبی آثار، زبان شناسی، آموختن روش‌های یادگیری زبان، مشکلات یادگیری زبان و راه‌حل‌های آن است. افرادی که می‌خواهند برای تدریس تخصصی زبان انگلیسی آماده شده و دروس مرتبط را با کیفیت و سطح آموزش بالا فرا گیرند، این شاخه را به صورت آکادمیک دنبال می‌کنند.

رشته تحصیلی مترجمی زبان انگلیسی

یکی از پرطرفدارترین زیرشاخه‌های زبان انگلیسی، رشته مترجمی است که در مقاطع کاردانی تا کارشناسی ارشد تدرس می‌شود. این شاخه با هدف افراد متخصص در زمینه ترجمه و تربیت پژوهشگران و مدرسان در این زمینه ارائه شده است. این شاخه در مقاطع بالاتر به ابعاد مختلف زبان پرداخته و چند و چون ترجمه را بررسی می‌کند.

رشته تحصیلی زبان و ادبیات انگلیسی

این رشته که با هدف پرورش قدرت تفکر و خلاقیت دانشجویان برای درک و تحلیل آثار ادبی ارائه شده، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود. این شاخه از زبان انگلیسی نیازمند داشتن مهارت زبانی خوبی است. در این شاخه از زبان انگلیسی ادبیات دوره میانه و قدیم، دوره رنسانس و رمانتیک، دوران مدرن و پست مدرن و قرن بیستم آموزش داده می‌شود.

سخن آخر در مورد معرفی رشته های هنر و زبان

در معرفی رشته‌ هنر و زبان انگلیسی باید اشاره کنیم که این دو رشته جزو گرایش‌های محبوب و پرطرفداری هستند که دانش‌آموزان می‌توانند در کنار کنکورهای علوم تجربی، ریاضی و انسانی، در آن‌ها شرکت کنند. همچنین بسیاری از افراد فقط در کنکور هنر یا زبان انگلیسی شرکت می‌کنند. امروزه نیاز جامعه به یادگیری زبان انگلیسی باعث شده است بسیاری از افراد زبان انگلیسی را به صورت خودخوان و یا از طریق موسسات یاد می‌گیرند ولی آن دسته از دانش‌آموزانی که علاقمند به تحصیل و یادگیری تخصصی زبان انگلیسی هستند برای شرکت در کنکور این رشته ثبت نام می‌کنند.

همچنین هنر نیز از قدیم‌الایام جزو رشته‌های پرطرفدار در میان دختران و پسران بوده و افراد بر اساس استعداد و علاقه خود، به دنبال یکی از زیرشاخه‌های این رشته رفته و از راه تحصیل به صورت تخصصی آموزش می‌بینند. بنابراین برای انتخاب رشته علاوه بر در نظر گرفتن بازار کاری مناسب در آینده، باید به علاقه و استعداد خود توجه لازم را داشته باشید. برای موفقیت در هر شاخه‌ای پشتکار، مهارت و علاقه مهم‌ترین معیارها هستند و برای معرفی رشته های هنر و زبان باید توجه زیادی به زیرشاخه‌های آن‌ها داشت.

امیدوارم مطالب گفته شده برای شما مفید باشد. موفق باشید.

برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام علم پژوه عضو شوید.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *