نگارش مقاله کنفرانسی

5/5 - (1 امتیاز)

۴ مرحله مهم پیش از نگارش مقاله کنفرانسی

مقاله کنفرانسی یکی از انواع مقالات است که در سطح پایین‌تری نسبت به مقالات علمی ژورنالی قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید رزومه خود را پربارتر و بهتر کنید می‌توانید با نگارش مقاله کنفرانسی این کار را انجام دهید! اگر می‌خواهید بدانید مقاله کنفرانسی چیست؟ نحوه انجام مقاله کنفرانسی به چه صورت است؟ و چه مزیت‌هایی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

 

مقاله کنفرانسی چیست؟

مقاله کنفرانسی یکی از انواع اصلی مقالات علمی است که در کنفرانس‌های علمی و تخصصی ارائه می‌شود. در این کنفرانس‌ها، محققان و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف، مقالات خود را به صورت شفاهی و به وسیله پاورپوینت، پوستر، تصاویر،‌ مباحثه و… به دیگران ارائه می‌دهند. اکثر مقالات کنفرانسی برای ارائه مباحث جدید علمی برای اولین بار به نگارش در می‌آیند.

در مقاله های کنفرانسی، نتایج تحقیقات جدید، نظریه‌های پیشرفته، فن‌آوری‌های نوین و دستاوردهای علمی مهم ارائه می‌شوند. این مقالات معمولاً در زمینه‌های تحقیقاتی خاص و مختلفی ارائه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به روانشناسی، مهندسی، علوم کامپیوتر و… اشاره کرد. اگر این مقالات از سطح علمی بالایی برخوردار باشند، در مجلات و ژورنال‌های معتبر چاپ می‌شوند.

از نکات مثبت مقالات کنفرانسی می‌توان به این اشاره کرد که این نوع مقالات نسبت به مقالات ژورنالی زودتر مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که موضوع و محتوای جذابی داشته باشند، سریع‌تر پذیرش می‌شوند.

 

انواع مقاله کنفرانسی

 

انواع مقاله کنفرانسی

مقالات کنفرانسی بر اساس شیوه ارائه به سه دسته مقالات شفاهی(Oral Presentations)، مقالات پوستری (Poster Presentations)  و مقالات تجربی (Experimental Papers) تقسیم می‌شوند.

 

۱. مقالات شفاهی

در این نوع مقالات، نویسنده مقاله در جلسه اصلی کنفرانس با حضور دیگر اعضای هیئت علمی و دانشجویان، موضوعات مورد بحث را به صورت شفاهی ارائه می‌دهد. این نوع مقالات بیشتر برای ارائه نتایج پژوهشی بکار می‌روند و باید در زمان ۲۰ دقیقه ارائه شوند. از این ۲۰ دقیقه حدود ۵ دقیقه به مباحثه و پرسش و پاسخ بین ارائه‌دهندگان و مخاطبان اختصاص میابد که مخاطبان بتوانند سوالات خود را بپرسند.

 

۲. مقالات پوستری

مقاله کنفرانسی را می‌توان در قالب پوستر هم ارائه داد. در این نوع مقالات، نویسنده مقاله یک پوستر بزرگ با عنوان مقاله و نتایج پژوهش خود در نمایشگاه کنفرانس قرار می‌دهد. سایر شرکت‌کنندگان می‌توانند به صورت فردی با نویسنده مقاله در مورد پژوهش او گفتگو کنند. این شیوه ارائه را معمولا برای مقالاتی که براساس پژوهش‌های مفهومی و تحلیلی نوشته شده اند، به کار می‌برند.

لازم به ذکر است که ارائه مقاله به شیوه پوستری، همیشه انتخاب نویسنده مقاله نیست و گاهی داوران برگزاری کنفرانس براساس ویژگی‌هایی که مقاله دارد این تصمیم را می‌گیرند.

 

۳. مقالات تجربی

مقالات تجربی در کنفرانس‌ها اغلب شامل گزارش نتایج تحقیقات تجربی، عملی و آزمایشگاهی هستند. در این نوع مقالات، ابتدا مسئله مورد بررسی و اهمیت آن مطرح شده و پس از آن، روش تحقیق و جمع‌آوری داده‌ها به تفصیل شرح داده می‌شود. سپس نتایج به دست آمده از آزمایشات و تحلیل داده‌ها به شیوه گزارش و تحلیل آماری ارائه می‌شود. در انتها نتیجه‌گیری و پیشنهادهایی برای کاربردهای آتی این تحقیق ارائه می‌شود.

 

نحوه نگارش مقاله کنفرانسی

 

نحوه نگارش مقاله کنفرانسی

مقالات کنفرانسی نسبت به مقالات علمی که در مجلات چاپ می‌شوند راحت‌تر و سریع‌تر به مرحله پذیرش می‌رسند. این نوع مقالات باید بر اساس استانداردها و چهارچوب کنفرانس مورد نظر نوشته شوند. هر کنفرانس چارچوب مختص به خود را دارد اما به طور کل مقالات کنفرانسی را هم مانند سایر مقالات از یک ساختار کلی پیروی می‌کنند. این ساختار شامل موارد زیر است:

  • عنوان مقاله
  • چکیده
  • مقدمه
  • روش شناسی
  • نتایج
  • بحث
  • نتیجه‌گیری نهایی
  • منابع و مراجع

 

همانطور که گفتیم این یک ساختار کلی است که شما می‌توانید بر اساس چهارچوب‌های کنفرانس مورد نظر آن را تغییر دهید. علاوه بر‌ آن شما باید مشخص نمایید که این مقاله را چطور می‌خواهید در کنفرانس ارائه دهید. برای این که در مورد همه این موارد اطلاع کسب کنید، می‌توانید وارد سایت کنفرانس مورد نظر شوید و چهارچوب‌های آن کنفرانس را بررسی کنید.

 

۴ مرحله مهم پیش از نگارش مقاله کنفرانسی

 

۴ مرحله مهم پیش از نگارش مقاله کنفرانسی

مرحله اول: تعیین کنفرانس مورد نظر

برای نگارش مقاله کنفرانسی ابتدا باید کنفرانس مورد نظرتان را انتخاب کنید. در سراسر دنیا کنفرانس‌های متفاوتی به صورت سالانه برگزار می‌شوند. برای پیدا کردن کنفرانس مورد نظرتان، ابتدا باید وارد سایت‌های اطلاع‌رسانی کنفرانس‌ها شوید و آن را براساس سطح علمی، مهلت ارسال مقاله و چهارچوب ارائه مقاله، انتخاب کنید.

 

مرحله دوم: بررسی اطلاعات کنفرانس مورد نظر

پس از این که کنفرانس مورد نظرتان را انتخاب کردید باید وارد سایت کنفرانس شده و تمام شرایط  و اطلاعات کنفرانس را مطالعه کنید. اطلاعات مهم شامل موارد زیر می‌شود:

  • آخرین مهلتی که می‌توانید مقاله ارسال کنید
  • تاریخ اعلام نتیجه داوری
  • تاریخ آخرین مهلت ثببت نام در کنفرانس
  • تاریخی که کنفرانس برگزار می‌شود
  • هزینه‌های مربوط به ثبت نام با نگارش مقاله
  • هزینه‌های مربوط به ثبت نام بدون نگارش مقاله
  • هزینه صفحاتی که اضافه‌تر از صفحات تعیین‌شده ارائه می‌شود
  • محورهای کنفرانس، برنامه‌ها یا کارگاه‌های جنبی احتمالی
  • قالب که مقاله باید بر اساس آن ارائه شود
  • شیوه‌هایی که می‌توانید بر اساس آن مقاله را ارائه کنید
  • حداکثر تعداد صفحاتی که می‌توانید مقاله را بنویسید

 

مرحله سوم: ارسال مقاله

پس از این که کنفرانس مورد نظر را به طور قطعی انتخاب کرده و شرایط آن را بررسی کردید نوبت برنامه ریزی برای ارائه مقاله است. در واقع شما باید مهلت تعیین‌شده برای ارسال مقاله را در نظر بگیرید و بر اساس آن مراحل نگارش و ارسال مقاله خود را برنامه‌ریزی کنید.

مرحله چهارم: شناخت مخاطبان کنفرانس

برای نگارش مقاله بهتر باید مخاطبانتان را به خوبی بشناسید و از نیازهای آن‌ها آگاه باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا مقاله خود را به گونه‌ای بنویسید که به تمام سوالات احتمالی مخاطبانتان پاسخ دهید. همچنین مقاله شما را عاری از ابهام می‌کند.

مزایای نگارش مقاله کنفرانسی

  • نگارش مقاله کنفرانسی از این جهت خوب است که رزومه شما را پربارتر می‌کند. از آن‌جایی که روند داوری و پذیرش مقاله کنفرانسی نسبت به مقالاتی که در مجلات معتبر چاپ می‌شوند، سریع‌تر است بنابراین یکی از مقالات آسان برای پربار کردن رزومه به حساب می‌آید.
  • نگارش مقاله کنفرانسی به شما کمک می‌کند که از طریق برگزاری کنفرانس مربوطه ارتباطات بهتری پیدا کنید و در تعامل بیشتری با جامعه علمی قرار گیرید. همین موضوع شرایط را برای گرفتن پروژه‌ها و پژوهش‌های ارزشمندتر با همکاری پژوهشگران مطرح‌تر فراهم می‌کند.

 

نکته مهم برای ارائه مقاله کنفرانسی در خارج از کشور

در صورتی که می‌خواهید مقاله کنفرانسی خود را برای کنفرانسی در خارج از کشور بنویسید، حتما از امکان حضور خود در این کنفرانس مطمئن شوید. در صورتی که مقاله شما برای ارائه در کنفرانسی در خارج از کشور پذیرفته شود، باید خودتان در این کنفرانس حضور داشته باشید و ارائه آن را برعهده بگیرید.

اگر نویسنده مقاله و یا یکی از اعضای نویسندگان مقاله در کنفرانس حضور نداشته باشند، نام آن نویسندگان در لیست سیاه قرار می‌گیرد و در آینده نیز برای حضور آن‌ها در کنفرانس‌های دیگر هم اجازه ورود صادر نمی‌شود.

پس از نگارش مقاله کنفرانسی، در صورتی که متوجه شدید توانایی حضور در کنفرانس را ندارید، دبیرخانه کنفرانس را از این موضوع مطلع کنید. بهتر است این کار را در هنگام ارسال مقاله و در همان ابتدا انجام دهید. این کار باعث می‌شود که از همان اول زمانی را برای ارائه مقاله شما در نظر نگیرند و نظم دبیرخانه و کنفرانس بهم نخورد.

 

جمع‌بندی

همانطور که گفتیم هدف نگارش مقالات کنفرانسی عموما بیان ایده‌ها و دستاوردهای مهم علمی برای اولین بار است. همچنین مهم‌ترین نکته در نگارش مقالات کنفرانسی این است که باید مطابق ساختار اعلام شده از سوی کنفرانس مورد نظر، نگاشته شوند؛ بنابراین نگارش این نوع از مقالات کمی حساس‌تر است و دقت خاص خود را می‌خواهد.

در صورتی که قصد نگارش مقاله کنفرانسی را دارید پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات انجام پایان نامه و مقاله سایت علم پژوه استفاده کنید. تیم علم پژوه متشکل از افراد حرفه‌ای و با تجربه در نگارش انواع مقالات است که می‌تواند در کمترین زمان و با بهینه‌ترین هزینه به شما در نگارش مقاله کنفرانسی کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه مشاوره و یا ثبت سفارش مراجعه کنید.

امیدوارم مطالب گفته شده برای شما مفید باشد. موفق باشید.

برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام علم پژوه عضو شوید.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *