راهنمای ثبت پایان نامه در سامانه همانندجو

5/5 - (1 امتیاز)

ثبت پایان نامه در سامانه همانندجو

چه در مقطع کارشناسی ارشد و چه در مقطع دکتری، نگارش پایان‌نامه و انجام کارهای مربوط به آن نیاز به دقت و حوصله زیادی دارد. یکی از نکات مهم در انجام پایان‌نامه این است که متن پایان‌نامه شما نباید شبیه به هیچ پایان‌نامه و یا کار پژوهشی دیگر باشد؛ اگر میزان شباهت پایان‌نامه شما از حدی بیشتر باشد، ناخواسته دچار سرقت ادبی شده‌اید. قطعا هیچکس دوست ندارد به صورت ناخواسته دچار همچین اشتباهی شود؛ پس چاره این کار چیست؟ یکی از راه‌های رایج برای جلوگیری از بروز این اشتباه،‌ ثبت پایان نامه در سامانه همانندجوی ایرانداک است. با ما در ادامه همراه باشید تا با سامانه همانندجو و نحوه کار با آن آشنا شوید.

 

سامانه همانندجو چیست؟

سامانه همانندجو برای جلوگیری از هرگونه سرقت ادبی و شباهت ناخواسته در متون پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های علمی، به پیشنهاد وزارتخانه‌های تحقیقات و فناوری و بهداشت، علوم، درمان و آموزش پزشکی و دادگستری ایجاد شده است؛ در واقع پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) این سامانه را راه‌اندازی کرده است.

در صورتی که شما دانشجوی ارشد و یا دکتری هستید باید پس از اتمام نگارش پایان‌نامه خود، متن آن را در سامانه همانندجو آپلود کنید تا درصد همانند بودن آن با سایر کارهای پژوهشی دیگر مشخص شود. در صورتی که درصد همانندی و یا شباهت پایان‌نامه‌تان بیش از یک مقدار مشخص باشد، موظفید که قسمت‌های مشخص‌شده را تغییر دهید.

 

درصد همانندجویی چیست؟

پس از این که شما کار ثبت پایان نامه در سامانه همانندجو را انجام دادید این سامانه میزان شباهت پایان‌نامه شما با سایر پژوهش‌ها را به صورت درصدی نشان می‌دهد. درصد همانندجویی در واقع نشان می‌دهد که چند درصد از متن پایان‌نامه شما مشابه با دیگر پایان‌نامه‌ها است.

این سامانه علاوه بر نشان دادن درصد همانندجویی، قسمت‌هایی از متن پایان‌نامه شما که دارای همانندی است را به صورت هایلایت‌شده نشان می‌دهد. شما می‌توانید با کلیک بر روی قسمت‌های هایلایت شده وارد منبع اصلی آن متن‌ها شوید.

درصد همانندجویی باید چقدر باشد؟

درصد همانندجویی قابل قبول برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و شما باید با قوانین دانشگاه خود جلو بروید. برای این که از درصد همانندجویی دانشگاه‌تان مطلع شوید بهتر است از استاد راهنمایتان و یا آموزش دانشکده خود بپرسید.

اما به طور کلی درصد همانندجویی برای دانشگاه‌های دولتی تا میزان ۲۵ درصد و برای دانشگاه‌های پیام نور، آموزش عالی‌ها و دانشگاه‌های آزاد تا میزان ۳۰ درصد قابل قبول است؛ در صورتی که همانندجویی بیش از این مقدار باشد، پایان‌نامه‌تان نیاز به اصلاح دارد.

 

راهنمای تصویری ثبت پایان نامه در سامانه همانندجو

برای ثبت پایان نامه در سامانه همانندجو باید ابتدا وارد سایت همانندجویی ایرانداک شوید. پس از این که وارد شدید، مانند تصویر بر روی دکمه «نام‌نویسی» کلید کنید.

ثبت پایان نامه در سامانه همانندجو ایرانداک

 

سپس وارد صفحه زیر خواهید شد که باید گزینه سمت راست یعنی «نام‌نویسی شخص حقیقی» را انتخاب کنید و روی دکمه «برو» کلیک کنید.

نام نویسی شخص حقیقی در سامانه همانندجویی

 

بعد از آن در صفحه زیر باید اطلاعات شخصی خود را تکمیل کنید و در نهایت بر روی دکمه «گام بعد» کلیک کنید.

ثبت اطلاعات در سامانه همانندجویی

 

در مرحله بعد باید به ترتیب مشخص کنید که دانشجو هستید، در چه نوع دانشگاهی تحصیل می‌کنید و اسم دانشگاهتان چیست. پس از تکمیل تمام فیلدها بر روی دکمه «گام بعد» کلیک کنید.

ثبت اطلاعات دانشگاه در سامانه همانندجویی

 

در مرحله آخر باید ایمیل خود را وارد کنید و یک گذرواژه تعریف کنید. در صورتی که تمایل دارید می‌توانید با فعال کردن گزینه «نتیجه همانندجویی را با پیامک برای من بفرستید» از طریق اس ام اس از نتیجه همانندجویی پایان‌نامه آگاه شوید. در نهایت گزینه «مقررات را خوانده‌ام و  آنها را می‌پذیرم» را فعال کنید و بر روی دکمه ذخیره کلیک کنید.

ثبت ایمیل در سامانه همانندجو ایرانداک

 

در صفحه‌‌ای جدید به شما پیغامی مبنی بر ساخته‌شدن حساب کاربری شما در سامانه همانندجو نشان داده می‌شود. شما باید به ایمیلتان مراجعه کرده و با استفاده از لینکی که سایت همانندجو برای شما فرستاده است برای فعال‌سازی حسابتان اقدام کنید.

فعالسازی حساب کاربری در سامانه همانندجو

 

پس از فعال‌سازی باید دوباره وارد صفحه اصلی سامانه همانندجوی ایرانداک شوید و گزینه ورود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که برای ورود ایمیلتان را وارد کنید اما به جای گذرواژه باید از گذرواژه‌ای که در ایمیل فعال‌سازی برایتان ارسال‌شده است استفاده کنید.

ورود به سامانه همانندجویی ایرانداک

 

پس از ورود وارد صفحه زیر خواهید شد. اگر در مقطع کارشناسی ارشد هستید برای ثبت پایان نامه در سامانه همانند‌جو باید گزینه «پایان نامه کارشناسی ارشد» را و اگر در مقطع دکتری هستید «رساله دکتری» را انتخاب کنید.

 ثبت پایان نامه ارشد و دکتری در سامانه همانندجو

 

در صفحه جدید باید نوع متن خود را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید؛ بنابراین گزینه «متن کامل یک پایان نامه کارشناسی ارشد» را انتخاب کنید و بر روی دکمه «گام بعد» کلیک کنید.

ثبت متن کامل پایان نامه در سامانه همانندجو

 

در صفحه جدید باید عنوان پایان‌نامه خود را وارد کنید و در باکس بزرگ‌تر متن پایان‌نامه خود را قرار دهید. برای این کار کافیست صفحه Word پایان نامه خود را باز کنید و دکمه ctrl+A را بگیرید تا کل متن select شود. بعد آن را Copy کنید و در باکس مربوطه Paste کنید.

علاوه بر آن می‌توانید روی دکمه انتخاب فایل کلیک کنید و فایل پایان‌نامه خود را از داخل کامپیوتر شخصی خود انتخاب کنید. در آخر دکمه «گام بعد» را فشار دهید.

قراردادن متن پایان نامه در سامانه همانندجو

 

 

در صفحه بعد باید انتخاب کنید که آیا «مایل به دریافت گواهی و نمایش در حساب کاربری استاد هستید» یا «نیاز به دریافت گواهی ندارید».

دریافت گواهی همانندجویی

 

در صورتی که گزینه دریافت گواهی و نمایش در حساب کاربری استاد را انتخاب کنید یک باکس جدید ظاهر خواهد شد که از شما می‌خواهد ایمیل استاد راهنمایتان را در آن وارد کنید. پس از این که ایمیل استاد راهنما را وارد کردید باید گزینه تایید رایانامه را انتخاب کنید تا ایمیل استاد تایید شود.

تایید ایمیل استاد برای دریافت گواهی همانندجویی

 

در صفحه‌ی بعدی باید نوع پرداخت را انتخاب کنید و دکمه «ذخیره» را بزنید.

انتخاب نوع پرداخت در سامانه ایرانداک

 

صفحه بعد، صفحه آخر از مراحل ثبت پایان نامه در سامانه همانندجو است. این صفحه مبلغ همانندجویی را نشان می‌دهد و به شما هشدار خواهد داد که در صورت پرداخت هزینه امکان عودت وجود ندارد.

پرداخت نهایی در سامانه همانندجو

 

پس از پرداخت مراحل ثبت پایان نامه در سامانه همانندجویی به اتمام می‌رسد و شما باید منتظر نتیجه همانند جویی بمانید. برای اطلاع از نتیجه نیز می‌توانید در داشبورد سامانه همانندجویی بر روی گزینه درخواست‌های گذشته کلیک کنید.

درخواست همانندجویی

 

در صفحه‌ای که باز می‌شود می‌توانید نتیجه ثبت پایان نامه در سامانه همانند‌جو را پیگیری کنید.

نتیجه ثبت پایان نامه در سامانه همانندجو

 

جمع‌بندی

همانطور که دیدید درصد همانندی متن پایان‌نامه شما با دیگر پژوهش‌ها بسیار مهم است به طوری که ارائه گواهی همانندجویی یکی از مهم‌ترین مراحل در هنگام ارائه پایان‌نامه است. امیدواریم این مقاله به شما در ثبت پایان نامه در سامانه همانندجو به شما کمک کرده باشد.

در صورتی که قصد نگارش و انجام پایان‌نامه را دارید و می‌خواهید از همین الان مطمئن باشید که درصد همانندجویی پایان‌نامه‌تان زیر ۳۰ درصد خواهد شد، می‌توانید از خدمات تیم علم پژوه استفاده کنید. تیم علم پژوه ارائه‌دهنده خدمات نگارش پایان نامه است و شما می‌توانید برای ارتباط بیشتر به صفحه مشاوره و یا ثبت سفارش مراجعه کنید.

امیدوارم مطالب گفته شده برای شما مفید باشد. موفق باشید.

برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام علم پژوه عضو شوید.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *